Gitaren en Dynacord echo

                               Bijna alle Nederlandse bands zijn begonnen op een Egmond gitaar, 
                             omdat deze goedkoper waren dan de duurdere buitenlandse merken,
                  die de meestal jeugdige muzikanten van hun zakcentjes, toch niet konden betalen.

           Zodra de mogelijkheden zich voordeden werd de overstap gemaakt naar de middenklasse,

                                                      die werd gedomineerd door Höfner .

                                Andere merken waren Eko, Framus, Hagström, Welson en Davoli. 

 
             Al deze gitaren waren van goede kwaliteit en mede door het Europese fabrikaat betaalbaar.

                                            De prijzen lagen tussen hfl. 200,- en hfl. 700,-. 
                Het Verre Oosten, waar tegenwoordig goede replica's van de Amerikaanse topmerken,

                                                worden gemaakt, speelde nog geen rol. 

 

                                         Ook een echo-apparaat behoorde tot de uitrusting,

                                       waarvan de Dynacord Echocord het meest populair was.

 

                 Muziek winkels en gitaar producenten haakten in op deze nieuwe ontwikkeling,

           en maakten via de (teenager) muziekbladen reclame voor hun producten nu de gitaar,          voorheen in een ondergeschikte rol door de nieuwe Rock & Roll op de voorgrond kwam te staan


 

                                                                             * EGMOND *

De fabriek in Best 1962
De fabriek in Best 1962

 

Egmond was een Nederlandse gitaarfabrikant uit Best, in de omgeving van Eindhoven.
Van 1935 tot begin jaren '70 vervaardigde het bedrijf,
verschillende soorten akoestische, elektrische en basgitaren. 

Op het hoogtepunt, in de jaren '60, werden er duizenden gitaren per week geproduceerd.
Negentig procent van de gitaren werden geëxporteerd, 
vooral naar de Verenigde Staten. 


Naast gitaren werden er ook versterkers en gitaarelementen geproduceerd. 
In het begin van de 70-er jaren ging het bedrijf failliet, 
waarschijnlijk door de grote concurrentie uit Azië.
Egmond Gitaren werden bespeeld door beroemdheden zoalsPaul McCartney,

en George Harrison van de Beatles,
maar ook de Nederlandse artiesten Rob de Nijs, Peter Koelewijn,

en The Blue Diamonds, hebben een Egmond gitaar bespeeld

De eerste hausse diende zich voor Egmond aan tegen het einde van de jaren1950.
Door de opkomst van de zogenaamde Indorock in ons land,
de Tielman Brothers voorop, raakten tieners bekend met het Amerikaanse fenomeen rock & roll.
En masse werden rockgroepjes geformeerd. 

The Tielman Brothers in 1957 met in het midden een Wilson (Egmond) en twee witte Millers (Egmond).

 

 

                                           Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                                                  * HÖFNER *

De Höfner fabriek werd opgericht door luthier Karl Höfner in Schönbach (Dl) in 1887
Hij werd snel de grootste fabrikant van snaarinstrumenten in het land.

Zijn zonen Josef en Walther die in 1920 de fabriek overnamen maakte er een bedrijf van met een wereldwijde reputatie.
Na de moeilijke oorlogsjaren bouwden ze een nieuwe fabriek in Bubenreuth 

In de 50 en 60er jaren werden Höfner instrumenten ook verkocht,
door Selmer in Londen.
Ze waren aanzienlijk goedkoper voor,
beginnende muzikanten ,
dan de Amerikaanse gitaren,
die waren duur en ook niet overal verkrijgbaar.

De Höfners gaan dan ook de geschiedenis in als de "starter" instrumenten van diverse bekende 60er jaren muzikanten.

 

 

                                    Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

         Little Remy & The Flying Rockers op Höfner gitaren tijdens een TV uitzending in 1963

 

                                                                                  * GIBSON *

Orville Gibson werd geboren in New York in 1856. Hij verhuisde in 1881 naar Kalamazoo in de staat Michigan om daar te gaan werken als bediende in een kleine schoenenwinkel. In zijn vrije tijd speelde hij gitaar.

De liefde en passie voor muziek brachten hem ertoe om over het design van gitaren en mandolines na te denken.

Begin jaren tachtig van de 19e eeuw ging hij voor zichzelf beginnen en huurde een kleine werkplaats van drie bij vier meter.
Hij bouwde zijn mandolines en gitaren van uit elkaar gehaalde meubelen van kwaliteits hout om zo aan goede sparre-, walnoot- en cederhout te komen.

Toen Orville Gibson in Kalamazoo in 1894, in zijn klein muziekwinkeltje aan het werk was, kon hij nog niet bevroeden welk een invloed zijn instrumenten in de loop van de geschiedenis van de muziek zouden krijgen.

 

 

                                               Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                   Andy Tielman op zijn Gibson Les Paul

 

                                                                          * FRAMUS *

Het rustige stadje muziek Schönbach, vandaag Luby / Tsjechische Republiek, werd in de jaren veertig bekend voor zijn violen en tokkelinstrumenten.
Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog richtte Fred Wilfer in 1946 in Erlangen, de "Frankische Muziekinstrumenten productie Fred Wilfer" - Framus was geboren.
 
Door de gestage groei van het bedrijf Wilfer moest hij uitkijken naar extra productie locaties
de belangrijkste productie faciliteit werd gebouwd in 1954 in Bubenreuth . Daar maakten 170 instrumentmakers een productie van ongeveer 2000 instrumenten per maand.
later kwam een fabriek in Pretzfeld,en het aantal werknemers nam toe tot meer dan 300.
De Framus productie is daarmee de grootste productielocatie voor gitaren in Europa.
 

met de komst van rock 'n roll' in de jaren zestig, kwam een aantal wijzigingen in het assortiment van Framus. De akoestische gitaren moest steeds meer plaats maken voor de elektro-akoestische.

Twee van de meest prominente Framus spelers waren Attila Zoller en Jan Akkerman, die kregen hun eigen signature model. , de Z-10 en de Akkerman

 

 

                                         Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                                        * FENDER *

Clarence Leo Fender werd geboren op 10 augustus 1909 in Anaheim, Californië.
Leo Fender is de waarschijnlijk meest invloedrijke producent/ontwerper in de geschiedenis van de elektrische gitaar.

Als getalenteerd elektro-technicus en gedreven onderzoeker heeft hij een heldere kijk op de manier waarop bepaalde zaken functioneren. Hij schat zelf dat hij 50 à 75 patenten op zijn naam heeft staan.

Tussen 1930 en 1947 had Leo een kleine winkel voor radioreparaties en hij leverde op bestelling versterkers en PA's aan muzikanten. De meeste van zijn klanten waren steelgitaristen, die vaak over defecten aan bestaande elementen klaagden. Leo had al verbeteringen aangebracht op bijvoorbeeld automatische-
platenwisselaars en nu besloot hij zich in te zetten om betere elementen en versterkers te ontwerpen.

Al gauw ging hij steelgitaren bouwen en omstreeks 1944 begon hij te experimenteren met een elektrische, Spaanse solid-body gitaar. Hij gebruikte hiervoor het element van zijn steelgitaar. Dit prototype werd verhuurd aan country & western-bands, waarvan de musici Leo aanspoorden om het instrument verder te ontwikkelen en in productie te nemen.

Leo richtte samen met Doc Kauffman, een ex-werknemer van Adolf Rickenbacker (die de gelijknamige gitaarfirma bezat), de firma K.& F. op. K. & F. maakte steelgitaren en diverse versterkers. Kauffman verliet het bedrijf in 1944 en daarna werd Fender Electric geboren

 

 

                                               Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                                       * GALANTI * 

Antonio Galanti begon in 1890,
een Galanti accordion fabriek met zijn drie zonen in het kleine dorpje Mondaino in Italië

In de jaren 1950, toen rock and roll op kwam ,
als de dominante kracht in de muziek,
en de populariteit voor de accordeon,
dramatische achteruitging.
reageerde Galanti op deze cultuurverandering door het toevoegen van elektrische gitaren en keyboards aan zijn productlijn

Zoals muziek mode veranderde,
zo veranderde Galanti zijn programma door het produceren van elektrische gitaren op dezelfde succesvolle manier,
als de gewaardeerde klassieke accordeons 

 

 

                                           Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                                     * DIVERSEN * 

                                                                 FAMOS - Nederland

 

 

                                          Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                                         Eko - Italië

 

                                            Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                                          Wandré - Italië

 

                                        Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

 

                                                                     Hagström - Zweden

 

                                             Klik op een foto voor een groter formaat met tekst

Dynacord Echocord

 

 

                                         Klik op een foto voor een groter formaat met tekst